فایبرسمنت یا چوب؟ کدامیک بهتر است؟

يکشنبه 22 خرداد 1401
10:02
منم من

روکش نما آخرین لایه محافظ خانه شماست. طیف گسترده ای از متریالها برای نمای ساختمان در بازار وجود دارد، اما دو گزینه وجود دارد که در بین صاحبان خانه محبوبیت بیشتری دارند: نمای فایبرسمنت و نمای چوبی. در این مقاله به تفاوت های زیاد بین این دو گزینه خواهیم پرداخت.

نمای چوبی چیست؟

الوار یا روکش چوبی به عنوان سنتی ترین نوع مواد روکش خارجی تلقی می شود. روکش چوبی یک ماده طبیعی است که از انواع مختلف الوار مانند چوب نرم یا چوب سخت ساخته می شود. برخی از محبوب ترین انتخاب های روکش چوبی در بریتانیا عبارتند از چوب قرمز اروپایی، سرو قرمز غربی، کاج اروپایی سیبری و کاج اروپایی. روکش کاج اروپایی سیبری محبوب ترین انتخاب انگلستان است.

روکش چوبی در مقابل روکش فایبرسمنت

هر دو روکش چوبی و روکش فایبرسمنت به طور گسترده برای ساختمان های مسکونی و تجاری استفاده می شوند، با این حال، به دلیل ترکیبات محصول، عملکرد بین دو ماده روکش بسیار متفاوت است. تنها عاملی که بین دو ماده روکش خارجی مشابه است، فرآیند نصب است، غیر از اینکه آنها دو ماده بسیار متفاوت هستند.

دوام نمای فایبرسمنت و نمای چوبی

دوام نمای فایبرسمنت و نمای چوبی به شدت متفاوت است، این در بین انواع مختلف چوب نیز مشهود است. به عنوان مثال، اگر روکش سدر یا کاج اروپایی سیبری را انتخاب کنید، اینها انواع چوب های قوی تری هستند و بنابراین نسبت به سایر انواع الوار دوام بیشتری دارند، اما گران تر نیز خواهند بود.

حتی یک نوع چوب قوی در برابر پوسیدگی و هجوم آفات بدون نگهداری مناسب آسیب پذیر خواهد بود و مواد آسیب دیده باید به مرور زمان جایگزین شوند. روکش چوبی به خوبی در برابر آب و هوا مقاومت نمی کند و رطوبت می تواند باعث پوسیدگی، تورم و انقباض شود که همچنین ممکن است باعث ترک خوردن و پوسته شدن زودرس رنگ شود زیرا چوب به دلیل تغییرات آب و هوایی منبسط و منقبض می شود.

به عنوان مثال روکش چوب قرمز اروپایی می تواند تحت تأثیر شرایط نامساعد جوی و دما قرار گیرد، بنابراین بسته به شرایط محیطی نباید در همه جا از آن استفاده کرد. از طرف دیگر فایبرسمنت به دلیل ترکیبات محصول یک نمای بسیار بادوام است. روکش سیمانی الیافی یا همان فایبرسمنت، دارای طول عمر ۶۰ سال است و به گونه ای مهندسی شده است که در تغییرات آب و هوا مقاوم باشد، مقاوم در برابر آفات و توانایی مقاومت در برابر هر نوع آب و هوا از جمله بارهای باد زیاد.

فایبرسمنت یا چوب؟ کدامیک بهتر است؟

مقاوم در برابر آتش

چوب یک ماده روکش بسیار قابل اشتعال با طبقه بندی آتش D-a2، d0 است. درمان های ضد حریق در بازار وجود دارد، اما تفاوت زیادی در طبقه بندی پوشش های چوبی در برابر آتش ندارند. با توجه به ترکیب مواد، روکش چوبی سریع مشتعل می شود و گرما و دود زیادی تولید می کند.

فایبرسمنت یک ماده روکش غیر قابل احتراق است که در معرض شعله مستقیم یا حرارت شدید مشتعل نمی شود. محصولات فایبرسمنت دارای طبقه بندی آتش A2، s1-d0 هستند که بالاترین درجه آتش ممکن برای تخته نمای رنگی است.

نگهداری

با نگهداری مناسب روکش چوبی می‌تواند سال‌ها دوام بیاورد، اما با استفاده از مواد چوبی مهم است که قرار گرفتن در معرض رطوبت را که می‌تواند باعث پوسیدگی شود به حداقل برسانید. برای مهر و موم کردن چوب در برابر عناصر، باید یک لایه رنگ را حفظ کنید. چوب رنگ شده هر ۵ سال یکبار باید رنگ آمیزی شود. بسته به نوع چوبی که استفاده می کنید، باید از مواد نگهدارنده نیز برای محافظت از روکش استفاده کنید، مانند دافع موریانه.


[ بازدید : 118 ] [ امتیاز : 1 ] [ نظر شما :
]
نام :
ایمیل :
آدرس وب سایت :
متن :
:) :( ;) :D ;)) :X :? :P :* =(( :O @};- :B /:) =D> :S
کد امنیتی : ریست تصویر
تمامی حقوق این وب سایت متعلق به افراکایا است. || طراح قالب avazak.ir
ساخت وبلاگ تالار اسپیس فریم اجاره اسپیس خرید آنتی ویروس نمای چوبی ترموود فنلاندی روف گاردن باغ تالار عروسی فلاورباکس گلچین کلاه کاسکت تجهیزات نمازخانه مجله مثبت زندگی سبد پلاستیکی خرید وسایل شهربازی تولید کننده دیگ بخار تجهیزات آشپزخانه صنعتی پارچه برزنت مجله زندگی بهتر تعمیر ماشین شارژی نوار خطر خرید نایلون حبابدار نایلون حبابدار خرید استند فلزی خرید نظم دهنده لباس خرید بک لینک خرید آنتی ویروس
بستن تبلیغات [X]