سازه فلزی و اسکلت فلزی برای ساخت سوله

چهارشنبه 27 بهمن 1400
12:40
منم من

سازه فلزی و اسکلت فلزی برای ساخت سوله :ساخت اسکلت فلزی و سازه ها از نوع فلزی به دلیل کیفیت بالاتر، سرعت بیشتر، هزینه ی کمتر، مقاومت بالاتر در این دوره زمانی جای اسکلت بتنی را گرفته است و بیشتر سازندگان ساختمان ها و سوله ها به سازه فلزی روی آورده اند.

سازه فلزی و اسکلت فلزی برای ساخت سوله

سازه فلزی به علت امکان مونتاژ اسکلت قبل از نصب و لزوم اجرای همزمان و بدون وقفه اسکلت، در مقایسه با سایر سازه ها از سرعت عمل بالاتری برخوردار می باشد.

بدلیل همگن بودن تیر و ستون و بادبند بعنوان اعضا اصلی، اسکلت سازه فلزی دارای یکپارچگی مناسب تری نسبت به سایر سازه های میباشد و به همین دلیل نتیجه محاسبات سازه ای فاصله نزیکتری به مقاومت واقعی سازه فلزی دار.

نوع اتصال اعضا تیر و ستون، امکان توسعه طبقات در سازه فلزی به شکل مناسب تر و قابل قبول تری وجود دارد.

در طراحی سوله باید به نکاتی از جمله :میزان بارهای وارد شده بر ساختمان اسکلت فلزی، باد و برف، بارهای ناشی از زلزله که وابسته به محیط اجرا پروژه محاسبه می شود، طراحی ستون ها و فونداسیون، تعداد دهانه ها و قاب ها و همچنین نکته بسیار مهم زمین احداث پروژه باید بررسی شود .

دلایلی که باعث می شود سازه فلزی را به سازه های بتنی ترجیح دهید :

  • بالا بودن مقاومت در ساخت سوله
  • یکنواخت بودن خواص
  • دوام سازه های فلزی مانند سوله
  • خاصیت ارتجاعی ساختمان اسکلت فلزی
  • شکل پذیری
  • پیوست مصالح
  • مقاومت متعادل مصالح

تفاوت قیمت اسکلت فلزی و بتنی

اسکلت بتنی ترکیبی از بتن و فولاد است که از لحاظ مقایسه مقدار فولاد در بتن تقریبا۳۵% از کل وزن آهن مصرف شده در یک سازه اسکلت فلزی کمتر است. اگر در هزینه تمام شده اسکلت بتنی مجموع هزینه بتن و میلگرد به کار رفته شده در یک متر مربع از سازه بتنی را محاسبه کنید متوجه می شوید هزینه تمام شده در ساخت اسکلت بتنی از سازه تمام فلزی بیشتر می باشد.

تعریف اسکلت فلزی :

اسکلت بسته متشکل از ستونها وتیرها (افقی یا شیب دار) و بادبند را قاب کامل می نامند. و قاب بدون بادبند را قاب ساده می نامند.

معایب سازه فلزی

  • با توجه به اینکه تیرو ستون و بادبند سازه فلزی فلزی بوده ولیکن دیافراگم سقف بصورت بتنی دال یک طرفه یا دو طرفه اجرا می گردد این موضوع باعث ایجاد یک نوع ناهمگنی میان تیر و سقف گردیده که اتصال صحیح و کامل آنها را با مشکل مواجه می نماید و جهت رفع این نقص می بایست تمام نکات فنی و آئین نامه ای محل اتصال تیر و سقف رعایت گردد.
  • بدلیل تأثیر شرایط آب و هوایی بر کیفیت جوش و افزایش سرعت زنگ زدگی اسکلت و لزوم اجرای اتصالات در شرایط مناسب آب و هوایی ، معمولاً اجرای اسکلت سازه فلزی با یک محدودیت آب و هوایی مواجه می گردد .
  • بدلیل تغییر شکل اسکلت فلزی در حرارت بالا ، در زمان آتش سوزی سازه فلزی با یک تغییر شکل و تخریب ناشی از آن مواجه خواهند شد .
  • بدلیل زنگ زدگی و پوسیدگی ناشی از اکسید شدن ، سازه فلزی در دراز مدت دچار پوسیدگی عمیق و کاهش سطح مقطع شده وبا کاهش مقاومت سازه فلزی نسبت به بارهای وارده مواجه خواهند شد.

انواع اتصالات در ساختمانهای فلزی :

  • اتصالات تیر به ستون : اتصال تیر به ستون معمولا به دو صورت است یا به صورت صلب و گیردار هستند ویا به صورت مفصلی اند .هر کدام از حالتهای مذکور نیزچند قسمت دارند که شامل موارد زیر می باشد .
  • اتصال صلب با جفت صفحه موازی .
  • اتصال صلب با جفت سپری .
  • اتصال صلب با صفحه انتهایی روی ستون
  • انواع اتصالات پای ستون : اتصالات پای ستون نیز مانند سایر اتصالات هم صلب و هم مفصلی دارند . که در اتصال صلب از سخت کننده استفاده می شود و در اتصال مفصلی از نبشی ها و لچکی ها استفاده می شود .اتصال صلب را در جهتی می گذاریم که ممان داریم و اتصال مفصلی را نیز در جهتی می گذاریم که ممان نداریم . جوش اتصال پای ستون نیز باید شرایط دو اتصال صلب و مفصلی را تامین کند .
  • اتصالات دو تیرآن به هم و تولید ستون یا تیر دوبل : برای تولید ستون دوبل یا تیر دوبل لازم است که دو تیرآهن را به هم توسط بست یا پلیت متصل کرد ونیز برای طویل کردن ستونها نیز باید بین تیرآهن ها اتصال وجود داشته باشد( چون طول شاخه های تیرآهن۱۲ متر است).

اتصالات بادبندها به ستونها و تیرها :

معمولا بادبندها توسط یک صفحه فلزی که از قبل در محل تقاطع تیر به ستون جوش داده شده است به ستونها وتیرها متصل می شوند.این صفحات که تحت فشار وکشش هستند باید برای هر دو عامل طرح شوند وبادبند هایی که روی این صفحات قرار می گیرند باید به طور کامل جوش داده شوند .بعضی وقت ها در وسط نیز صفحه می گذارند . چون بادبندها نمی توانند از روی هم عبور کنند در وسط قطع می شوند وبه صفحه وسط کاملا جوش داده می شوند وادامه می یابند . همانطور که قبلا ذکر شد بادبند های این ساختمان ناودانی تک و دوبل می باشد که بوسیله صفحات تقویت به تیر و ستونها متصل شده اند .


[ بازدید : 105 ] [ امتیاز : 2 ] [ نظر شما :
]
نام :
ایمیل :
آدرس وب سایت :
متن :
:) :( ;) :D ;)) :X :? :P :* =(( :O @};- :B /:) =D> :S
کد امنیتی : ریست تصویر
تمامی حقوق این وب سایت متعلق به افراکایا است. || طراح قالب avazak.ir
ساخت وبلاگ تالار اسپیس فریم اجاره اسپیس خرید آنتی ویروس نمای چوبی ترموود فنلاندی روف گاردن باغ تالار عروسی فلاورباکس گلچین کلاه کاسکت تجهیزات نمازخانه مجله مثبت زندگی سبد پلاستیکی خرید وسایل شهربازی تولید کننده دیگ بخار تجهیزات آشپزخانه صنعتی پارچه برزنت مجله زندگی بهتر تعمیر ماشین شارژی نوار خطر خرید نایلون حبابدار نایلون حبابدار خرید استند فلزی خرید نظم دهنده لباس خرید بک لینک خرید آنتی ویروس
بستن تبلیغات [X]